محله بهاران

محله بهاران

اگر به فکر خرید،رهن و اجاره ملک در محله بهاران ( جاده کوهسار ) شهران به امام زاده داوود هستید، بهتر است با این محله بیشتر آشنا شوید.

محله بهاران در شمال­غربی منطقه  ۵ شهرداری تهران قرار گرفته و از شمال و شرق به بلوار کوهسار و بلوار سولقان ـ سنگان(امتداد بلوار کوهسار) و از هر دو سمت با محله ی شهران شمالی، از جنوب نیز به محله ی کن و بزرگراه شهید آبشناسان محدود گردیده و از غرب رودخانه ی کن مرز طبیعی محله ی بهاران به شمار می ­آید.  

معرفی محله های تهران

تاریخچه ی این محله را از دومنظر می­توان مورد بررسی قرار داد. اول خودِ محله ی بهاران و دیگری روستای تاریخی کن.

با نگاهی گذرا به نقشه ی سه محله ی بهاران، کن و اندیشه (کشت اجباری سابق) می توان مشاهده نمود که این سه محله، که در امتداد یکدیگر قرار دارند سابقاً یکی بوده ­اند و می­توان چنین استنباط نمود که محله­ های بهاران و اندیشه از کن منشعب شده ­اند.

بخش بزرگی از محله های بهاران و اندیشه باغ های متعلق به کنی ها می­باشد.

همچنین قرار گرفتن مرکز بهداشتی ـ درمانی کن و مجتمع ورزشی شهدای کن در محله­ ی بهاران، خود می­تواند شاهدی بر این مدعا باشد.

ضمن آنکه امروزه این سه محله یعنی بهاران، کن و اندیشه، ناحیه ی ۲ شهرداری منطقه ۵ را تشکیل می­دهند.  

  در جلد اول تاریخ اجتماعی و فرهنگی تهران و در ضمنِ معرفی ولایت قصران در شمال ری قدیم و بنا به گفته­ی جغرافی­دانان قرون نخستین اسلامی، از کن ـ سولقان به عنوان مرز غربی این ولایت نام برده شده است که پس از آن طالقان قزوین آغاز می شدو در ادامه ضمن برشمردن روستاهای معتبر ولایت قصران از کن و سولقان هم یاد می کند.

از جمله اطلاعات جالبی که به دست آمده، آن است که مردم ونک و کن و فرح­زاد در دوران سلاجقه، زیدی مذهب بوده اند.

محمدحسن­خان اعتمادالسلطنه درباره­ی کن نوشته است: در دو فرسخی طهران دهکده­ای است معروف به کن که از زیادتی آب­های جاری و فواکه [میوه­های] لطیف و لطافت هوا، به بستان پرنیان بیشتر شبیه است. بهترین میوه­جات، گلابی و هلو و گیلاس است و احمد رازینه تنها مبالغه در توصیف این سه میوه نموده، بلکه می­گوید: به قدری که زبان برای دهان لازم است خوردن گلابی و هلو و گیلاس کن هم به همان اندازه لزوم دارد.

کن به شش محله تقسیم می­شود: ۱- اسماعیلیون ۲- بالون ۳- میانده ۴- دارقاضی ۵- سرآسیاب ۶- در غمش: سرازیری نزدیک پل پایین. لذا از آن جا که جهات جغرافی این محله ها تعیین نشده اند، مکان محله ی بهاران فعلی در محلات شش گانه ی کن قدیم مشخص نمی باشد.

در ادامه معتمدمحله اظهار داشت که: “دلیل عمده­ی شکل گیری محله ی بهاران را می­توان با حضور تعاونی های ساخت مسکن دولتی در اراضی این محله پیوند زد.

از میان این تعاونی ها، تعاونی تحقیقات نیروی هوایی ارتش، تعاونی آموزش و پرورش منطقه ۵ و ۱۰، تعاونی سازمان قضایی، تعاونی سازمان گوشت، تعاونی وزارت بازرگانی و هوانیروز ارتش قابل اشاره خواهند بود.

  • سایت املاک آی شهر : ishahr.ir
  • سایت مشارکت در ساخت آی شهر : ishahr.co
  • سایت صنعت ساختمان آی شهر : ishahr.org

به بحث وارد شوید

مقایسه آگهی ها

مقایسه
سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم