محله شهرک غرب

محله شهرک غرب

شهرک غرب که در تقسیمات جدید شهرداری تبدیل به دو محله شهرک قدس و ایوانک شده است یکی از مناطق مرفه‌نشین تهران، واقع در شمال غربی این کلان‌شهر است.

محله شهرک غرب سابق از شمال به بلوار دادمان ، از جنوب به بزرگراه همت ،از غرب به بلوار شهید فرحزادی و از شرق به بزرگراه چمران محدود می شود.

در سال ۱۳۴۰ «مجتمع مسکونی شهرک غرب» در شمال غربی تهران‌، با طراحی و معماری مهندسان آمریکایی و براساس مدل نمونه برج‌های مسکونی ایالات متحده آمریکا ساخته و به همین دلیل نام این منطقه شهرک غرب شد.

خیابان بندی‌ها و بلوارهای زیبا و عریض و امکان دسترسی سریع به چندین بزرگراه اصلی تهران از جمله بزرگراه‌های چمران(پارک وی)، نیایش، یادگار امام، همت، شیخ فضل‌الله نوری و حکیم، سامانه ترافیکی بسیار مطلوبی را در این قسمت از شهر تهران به وجود آورده‌است.

محله شهرک غرب

خیابان‌های بن‌بست بسیاری در این محله وجود دارند که علّت اصلی طراحی آنها به این شکل، بالا بردن امنیت و آرامش هرچه بیشتر ساکنان بوده‌است (ابتدای این بن بست‌ها دارای راهبند و اتاقک نگهبانی است و در انتهای آنها فضای باز دایره مانندی جهت دور زدن خودروها در نظر گرفته شده و پس از آن پیاده رو به فضای سبز یا پیاده روی خیابان اصلی پشت متصل است که در محل تلاقی مجدداً درب فلزی یا اتاقک نگهبانی دیده می‌شود، بدین وسیله کلیه رفت و آمدها در صورت توافق اهالی کنترل می‌شود).

میدان صنعت تنها میدان محله‌ است و به همین جهت میان مردم تهران، با نام «میدان شهرک غرب» نیز معروف است.

این میدان در ۱۰ تیر سال ١٣٧۵ خورشیدی همزمان با روز صنعت افتتاح شده و در جنوب محله قرار دارد و انتهای شمالی بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری (بزرگراه امام) و مسیرهای ورودی-خروجی بزرگراه همت را به بلوارهای خوردین، پاک نژاد و فرحزادی متصل کرده‌ است.

(مطالعات میدانی مشاور) طراحی ساختمان‌های گلستان در شهرک غرب نزدیک میدان صنعت کنونی از آثار جردن گروزن است

 

تاریخچه محله شهرک غرب :

شهرسازی مدرن و متفاوت شهرک غرب این تصور را ایجاد می‌کند که این محله تهران هیچ نماد تاریخی و قدیمی ندارد.

در حالی که بلوار خوردین (یکی از بلوارهای اصلی شهرک غرب) که میدان صنعت را به خیابان‌های ایران زمین، هرمزان و بلوار دادمان (پونک باختری) متصل کرده، در روزگار قدیم روستایی خوش آب و هوا به همین نام بود.

روستایی که هنوز می‌توان آثارش را در درخت‌های تنومند حاشیه بلوار و شرشر جوی زلال بازمانده از قنات روستا دید.

روستایی که سالهاست فراموش شده و از آن جز نامش یعنی خوردین چیزی نمانده‌است.

این روستا در ۶ کیلومتری جنوب شرقی امامزاده صالح فرحزاد و ۲ کیلومتری ده ونک قرار داشت و طبق کتاب «جغرافیای تهران» ۸۵ نفر سکنه داشت که همه مسیحی بودند.

ده خوردین در دوره ناصرالدین شاه ابتدا جزو املاک مستوفی الممالک بود که درختان کهنسالش خصوصاً در باغ مشهورش (محل فعلی دفتر آستان قدس رضوی در خیابان ایران زمین) هنوز باقی مانده‌اند.

در کتب تاریخی، از این محل با نام‌های «خوردین» یا «خُردین» به معنای تپه و برجستگی زمین یاد شده‌است.

زمین‌های این روستا از دهه ۱۳۴۰ خورشیدی تفکیک شدند و شرکت‌های بزرگ ساختمان سازی خارجی و داخلی شروع به احداث بناهای گوناگون در آن کردند.

باغ اربابی خوردین و قنات خوردین میراث تاریخی شهرک غرب هستند که امروز حصار کشی شده و ورود عموم به آنها ممنوع است.

 

مرکز خرید محله شهرک غرب :

مجتمع‌های تجاری بزرگ در شهرک غرب از مشهورترین مراکز خرید تهران هستند و خریداران بسیاری را از محلات دیگر تهران جذب کرده‌اند. 

مجتمع میلاد نور

مجتمع لیدوما

مجتمع گلستان

وسایل نقلیه عمومی محله شهرک غرب :

خط اتوبوس از بلوار فرحزادی عبور کرده است، و همچنین ایستگاه مترو میدان صنعت که توسط شهردار سابق جناب آقای محمد باقر قالیباف افتتاح گردید، اما به نظر می رسد به دلایل سیاسی دوباره بسته شده تا دوباره افتتاح شود!

از میدان صنعت هم چندین خط اتوبوس به نقاط مختلف منطقه ۲ و مناطق دیگر شهر تهران نیز  وجود دارد.

 

در سایت صنعت ساختمان آی شهر می توانید برخی از مراکز خرید در سراسر جهان را مشاهده نمایید.
در سایت مشارکت در ساخت املاک آی شهر می توانید، نمونه کارهای سازندگان و راهنمایی های مختلف جهت مشارکت در ساخت را ملاحظه نمایید.
به زودی سایت فروشگاه اینترنتی آی شهر نیز راه اندازی خواهد شد.
نقشه های دو محله ایوانک و شهرک قدس :

پست قبلی

محله المهدی

نوشته بعدی

محله شهرزیبا

به بحث وارد شوید

مقایسه آگهی ها

مقایسه
سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم